3. Poczta elektroniczna
3.1 Dostęp do poczty
Każdy użytkownik może uzyskać dostęp do swojej skrzynki pocztowej na kilka sposobów:
- konsola systemu Unix/Linux (alpine, mutt)
- SMTP, POP3, IMAP (Thunderbird, Outlook (Express), Evolution, etc.)
- interfejs WWW: http://www.umk.pl/poczta
Dostęp do poczty w trybie tekstowym na serwerach wydziałowych
Do obsługi poczty elektronicznej służą programy alpine i mutt. Zmiana domyślnych ustawień jest możliwa poprzez umieszczenie ich w lokalnych plikach konfiguracyjnych ~/.pinerc oraz ~/.muttrc. Należy pamiętać o poprawnym skonfigurowaniu programu, aby pobierał pocztę z centralnego serwera. Użytkownicy systemu Windows mogą do logowania stosować program putty.
Dostęp do poczty poprzez programy Thunderbird, Outlook (Express), Evolution, etc.
Pracując w lokalnej sieci komputerowej można korzystać z usługi poczty elektronicznej bez konieczności logowania się na którymś z serwerów. Pocztę elektroniczną można pobierać i wysyłać korzystając z dowolnego klienta poczty elektronicznej, np. programu mozilla-mail lub Outlook Express. Konfigurując tę usługę należy wskazać jako serwer POP3 (poczty przychodzącej) – pop3.umk.pl, serwer SMTP (poczty wychodzącej) – smtp.umk.pl. Do kontaktu z serwerem pocztowym można również wykorzystać protokół IMAP (serwer imap.umk.pl).
Serwer pocztowy wymusza, aby połączenie pomiędzy serwerem i klientem poczty było szyfrowane. Dlatego w programach klienckich, takich jak Thunderbird, Outlook (Express) i inne należy wymusić szyfrowanie połączenia:
- Mozilla/Netscape:
 Tools – Account Settings – Server Settings
 Wybrać opcję Use secure connection (SSL)
- polska wersja Thunderbirda:
 Narzędzia – Konfiguracja kont – Konfiguracja serwera
 Wybrać opcje: Używaj bezpiecznego połączenia (SSL)
- Outlook Express Narzędzia – Konta – Właściwości – Zaawansowane
 Wybrać Ten serwer wymaga bezpiecznego połączenia
- Outlook (Office)
 Narzędzia – Konta e-mail – Wyświetl lub zmień – < wybierz Twoje konto i naciśnij Zmień > – Więcej ustawień – Zaawansowane
 Dla Serwer przychodzący (POP/IMAP) wybrać: Ten serwer wymaga zaszyfrowanego połączenia
Wysyłanie poczty poprzez serwer mail.fizyka.umk.pl jest możliwe nie tylko z sieci lokalnej, ale dowolnej sieci (np. domowej) pod warunkiem logowania z uwierzytelnieniem. Oznacza to, że przy wysyłaniu poczty takze trzeba podać hasło dostępu do serwera.
W przypadku programu Outlook 2010 (także 2007) należy zastosować następujące ustawienia konta:
- Imię i nazwisko: Imię Nazwisko
- Adres e-mail: identyfikator@fizyka.umk.pl lub identyfikator@is.umk.pl lub identyfikator@umk.pl
- Typ konta: pop lub imap (wybór należy do użytkownika)
- Serwer poczty przychodzącej: pop3.umk.pl (lub imap.umk.pl)
- Server poczty wychodzącej: smtp.umk.pl
- Nazwa użytkownika: identyfikator
- Hasło: hasło dostępu do konta
- Wymagaj logowania przy użyciu bezpiecznego uwierzytelniania hasła: TRZEBA wybrać tę opcję!
Pod przyciskiem “Więcej ustawień” należy
- W zakładce “Serwer wychodzący” TRZEBA wybrać opcję “Serwer wychodzący (SMTP) wymaga uwierzytelnienia”
- W zakładce “Zaawansowane” TRZEBA wybrać opcję “Serwer przychodzący: Ten serwer wymaga szyfrowanego połączenia (SSL)” [port 995 dla POP3, 993 – dla IMAP],
 “Serwer wychodzący (SMTP): Użyj połączenia szyfrowanego następującego typu: SSL” [port 465].
Dostęp do poczty poprzez WWW
Można także korzystać z usługi poczty elektronicznej wykorzystując do tego celu przeglądarkę sieciową. Wystarczy w tym celu przejść na stronę http://www.umk.pl/poczta, wybrać odpowiedni serwer i zalogować się przez Centralny Punkt Logowania. Szczegółowe informacje dotyczące sposobu korzystania z tej usługi znajdują się na stronie http://www.uci.umk.pl/studenci/poczta/pocztawww/.
3.2 Jak radzić sobie z niechcianą pocztą (spamem)?
W ostatnim czasie bardzo znacznie wzrosła liczba niechcianej poczty, czyli tzw. spamów, które codziennie docierają do naszych skrzynek pocztowych. Dlatego na serwerze pocztowym jest zainstalowany program, który przegląda nagłówek i zawartość każdego listu i, w oparciu o dość wyrafinowane reguły, określa czy list jest spamem. Jeśli wiadomość zostaje zakwalifikowana jako spam, to do skrzynki pocztowej dociera list ze zmodyfikowanym polem ‘Subject:’, mianowicie
Subject: [*SPAM*** ….]
i automatycznie taka wiadomość jest przenoszona do folderu Spam. Folder Spam jest automatycznie opróżniany z wiadomości co 30 dni. Tę częstotliwość można samu zmienić w ustawieniach skrzynki pocztowej (przez www).
System antyspamowy nie jest idealny i jako spam mogą zostać zakwalifikowane ‘porządne’ listy. Dlatego od czasu do czasu należy przeglądać zawartość folderu Spam. Może się również zdarzyć, że listy będące spamami nie będą dobrze zaklasyfikowane.
 
				
                    			
         Grudziądzka 5, 87-100 Toruń
Grudziądzka 5, 87-100 Toruń