Instytut Fizyki

KontaktGrudziądzka 5, 87-100 Toruń
tel.: +48 56 611 3310
e-mail: ifiz@fizyka.umk.pl

Procedura dla doktorantów ze studiów doktoranckich

Szczegółowa procedura wszczęcia postępowania w sprawie nadania stopnia doktora dla osób, które rozpoczęły studia doktoranckie przed rokiem akademickim 2019/2020 i posiadały status doktoranta w dniu 1 października 2019 r. obowiązująca w Instytucie Fizyki UMK (Rada Dyscypliny Nauki Fizyczne) – procedura jest wewnętrznym dokumentem pomocniczym dla doktorantów, promotorów, pracowników naukowych i administracji IF UMK

UWAGA Minimalny (szacunkowy) czas przeprowadzenia procedury prowadzącej do uzyskania stopnia doktora to 8 miesięcy, a od momentu złożenia pracy doktorskiej to 4 miesiące i wynika on z obowiązujących przepisów zewnętrznych. Prosimy uwzględnić ten fakt przy planowaniu obron, rozliczaniu grantów czy planach wyjazdowych i zatrudnieniowych.

Wytyczne przygotowane na podstawie poniższych aktów prawnych:

  1. Ustawa z dnia 20 lipca 2018 r. – Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce
  2. Ustawa z dnia 3 lipca 2018 r. – Przepisy wprowadzające ustawę – Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce
  3. Uchwała nr 89 Senatu UMK z 25 czerwca 2019 w sprawie postępowania o nadanie stopnia doktora na Uniwersytecie Mikołaja Kopernika w Toruniu
  4. Uchwała nr 162 Senatu UMK z 17 grudnia 2019 zmieniająca uchwałę Nr 89 Senatu UMK z dnia 25 czerwca 2019 r. w sprawie postępowania o nadanie stopnia doktora na Uniwersytecie Mikołaja Kopernika w Toruniu

Postępowanie w sprawie nadania stopnia doktora przeprowadza i stopień doktora na UMK nadaje Rada Dyscypliny Naukowej (RD). RD oraz powołana przez nią Komisja Doktorska podejmują uchwały bezwzględną większością głosów, w obecności co najmniej połowy swojego składu, w głosowaniu jawnym.

 

  1. Kandydat do stopnia doktora przed wszczęciem postępowania w sprawie nadania stopnia doktora składa wniosek do Przewodniczącego RD o rozpoczęcie procedury weryfikacji efektów uczenia się na poziomie 8 PRK i znajomości nowożytnego języka obcego. Przewodniczący RD kieruje podanie do Komisji powołanej do weryfikacji efektów uczenia się na poziomie 8 PRK . Jeżeli konieczny* jest egzamin z języka obcego (kandydat nie posiada stosownego certyfikatu językowego**) wówczas RD na jego wniosek powołuje komisję do przeprowadzenia egzaminu z języka obcego.
  2. Komisja po weryfikacji efektów uczenia się na poziomie 8 PRK wydaje kandydatowi zaświadczenie o uzyskaniu efektów uczenia się dla kwalifikacji na poziomie 8 PRK i znajomości nowożytnego języka obcego. Takie samo zaświadczenie Komisja przekazuje Przewodniczącemu RD (sposób i zasady weryfikacji efektów uczenia się na poziomie 8 PRK są określone przez Komisję i uchwalone przez RD).
  3. Kandydat do stopnia doktora składa do Przewodniczącego RD wniosek o wyznaczenie promotora (lub promotorów). Data złożenia wniosku jest datą wszczęcia postępowania w sprawie nadania stopnia doktora. Wniosek musi zawierać następujące informacje o kandydacie:
    • imię (imiona) i nazwisko, nazwisko rodowe
    • numer PESEL, a w przypadku jego braku – numer dokumentu potwierdzającego tożsamość oraz nazwę państwa, które go wydało;
    • numer elektronicznego identyfikatora naukowca ORCID (Open Researcher and Contributor ID);
    • obywatelstwo;
    • miejsce i datę urodzenia;
    • informację o posiadaniu Karty Polaka;
    • płeć;
    • dyscyplinę lub dyscypliny albo dziedzinę, w której jest przygotowywana rozprawa doktorska, a także jej język;
    • informację o osiągnięciach naukowych i artystycznych, o których mowa w § 2 ust. 10 rozporządzenia Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 6 marca 2019 r. w sprawie danych przetwarzanych w zintegrowanym Systemie Informacji o Szkolnictwie Wyższym i Nauce POL-on;
    • oświadczenie o źródle finansowania postępowania doktorskiego (od osób, które rozpoczęły studia doktoranckie przed rokiem akademickim 2019/2020 i ubiegają się o nadanie stopnia doktora na zasadach określonych w ustawie Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (Dz. U. z 2018r., poz. 1668 z późn.zm.) nie pobiera się opłat);
    • wyrażenie zgody przez kandydata na promotora/promotorów/promotora pomocniczego na pełnienie funkcji promotora/promotora pomocniczego;
    • tematykę i koncepcję rozprawy doktorskiej.

    Do wniosku kandydat załącza:

    • zaświadczenie o statusie doktoranta,
    • dokument poświadczający posiadanie tytułu zawodowego magistra, magistra inżyniera albo równorzędnego lub posiadanie dyplomu, o którym mowa w art. 326 ust. 2 pkt 2 lub art. 327 ust. 2 ustawy, dające prawo do ubiegania się o nadanie stopnia doktora w państwie, w którego systemie szkolnictwa wyższego działa wydająca go uczelnia, albo dokumenty poświadczające spełnienie wymagań, o których mowa w art. 186 ust. 2 ustawy,
    • dokumenty poświadczające uzyskanie efektów uczenia się dla kwalifikacji na poziomie 8 PRK,
    • posiadany dorobek w postaci co najmniej:
      • 1 artykułu naukowego opublikowanego w czasopiśmie naukowym lub w recenzowanych materiałach z konferencji międzynarodowej, które w roku opublikowania artykułu w   ostatecznej formie były ujęte w wykazie sporządzonym zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie art. 267 ust. 2 pkt 2 lit. b ustawy, lub
      • 1 monografii naukowej wydanej przez wydawnictwo, które w roku opublikowania monografii w ostatecznej formie było ujęte w wykazie sporządzonym zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie art. 267 ust. 2 pkt 2 lit. a ustawy, albo rozdział w takiej monografii.

    W przypadku gdy powyższy dorobek stanowi publikacja wieloautorska, kandydat dokonuje merytorycznego opisu swojego udziału w publikacji.

  4. Kandydat przygotowuje prezentację w formacie pdf lub power point na najbliższe posiedzenie Rady Dyscypliny. Prezentacja zawiera: imię i nazwisko kandydata, tematykę rozprawy doktorskiej, koncepcję rozprawy doktorskiej (2-3 zdania), listę wszystkich publikacji (lista zawiera dane bibliometryczne, punktację MNiSW, impact factor, merytoryczny opis udziału kandydata w publikacji), inne informacje (cv naukowe).
  5. RD dokonuje weryfikacji przedłożonego dorobku biorąc pod uwagę udział kandydata oraz wykonany przez niego zakres pracy i potwierdza w formie uchwały spełnienie wymagań w przypadku publikacji wieloautorskich. RD potwierdza w formie uchwały uzyskanie efektów uczenia się na poziomie 8 PRK oraz znajomości nowożytnego języka obcego.
  6. RD wyznacza promotora (promotorów). Promotorem nie może być osoba ukarana karą dyscyplinarną, która pozbawia prawa do wykonywania zadań promotora, recenzenta oraz członka komisji w postępowaniach w sprawie nadania stopnia doktora, stopnia doktora habilitowanego oraz tytułu profesora na okres od roku do 5 lat – art. 276 ust. 4 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. – Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce. Promotorem nie może też zostać osoba, która w okresie ostatnich 5 lat:
    • była promotorem 4 doktorantów, którzy zostali skreśleni z listy doktorantów z powodu negatywnego wyniku oceny śródokresowej, lub
    • sprawowała opiekę nad przygotowaniem rozprawy przez co najmniej 2 osoby ubiegające się o stopień doktora, które nie uzyskały pozytywnych recenzji rozprawy doktorskiej.
  7. Kandydat do stopnia doktora składa Przewodniczącemu RD (poprzez sekretariat IF) pracę doktorską w wersji papierowej (6 sztuk) i elektronicznej (dysk CD lub pendrive) wraz z pozytywną opinią promotora (promotorów) oraz streszczenie w języku angielskim, a w przypadku przygotowania rozprawy w języku obcym, również streszczenie w języku polskim. Kandydat załącza również zgodę odpowiedniej komisji bioetycznej na prowadzenie badań będących przedmiotem pracy lub oświadczenie kandydata, potwierdzone przez promotora, o braku konieczności posiadania takiej zgody. Praca doktorska jest sprawdzana przez promotora z wykorzystaniem JSA. Promotor przedkłada Przewodniczącemu RD (poprzez sekretariat IF) raport ze sprawdzenia wraz z opinią dotyczącą raportu.
    W przypadku, gdy rozprawę doktorską stanowi samodzielna i wyodrębniona część pracy zbiorowej, kandydat przedkłada oświadczenie określające merytoryczny opis swojego udziału w publikacji oraz oświadczenia wszystkich jej współautorów określające indywidualny merytoryczny (nie procentowy) wkład każdego z nich w jej powstanie. Gdy praca zbiorowa ma więcej niż czterech współautorów, kandydat przedkłada oświadczenia co najmniej trzech pozostałych współautorów. Kandydat jest zwolniony z obowiązku przedłożenia oświadczenia w przypadku śmierci współautora, uznania go za zmarłego, jego trwałego uszczerbku na zdrowiu lub wystąpienia innych udokumentowanych i potwierdzonych przez promotora okoliczności uniemożliwiających uzyskanie wymaganego oświadczenia.
  8. Kandydat przygotowuje i przedstawia na posiedzeniu RD prezentację (czas około 5 minut) zawierającą: tematykę pracy, tezę i cel pracy, metody i otrzymane wyniki oraz wynikające z nich konkluzje (5 slajdów). Na końcu prezentacji należy umieścić dodatkowe slajdy zawierające tytuł pracy, nazwisko promotora (promotorów).
  9. RD wyznacza 3 recenzentów (osoby niebędące pracownikami UMK oraz uczelni, instytutu PAN, instytutu badawczego albo instytutu międzynarodowego, których pracownikiem jest osoba ubiegająca się o stopień doktora) i powołuje co najmniej 11-osobową komisję doktorską do przyjęcia rozprawy doktorskiej i jej dopuszczenia do publicznej obrony oraz przyjęcia publicznej obrony rozprawy doktorskiej w składzie:
    • przewodniczący,
    • członkowie RD ze stopniem co najmniej doktora,
    • recenzenci,
    • promotor lub promotorzy i promotorzy pomocniczy.
  10. Recenzję przedkłada się w postaci papierowej i elektronicznej w terminie dwóch miesięcy od daty doręczenia rozprawy doktorskiej recenzentowi.
  11. Po otrzymaniu ostatniej recenzji udostępnia się w BIP oraz w POLon:
    • rozprawę doktorską będącą pracą pisemną wraz z jej streszczeniem albo opis rozprawy doktorskiej niebędącej pracą pisemną, w języku polskim i angielskim,
    • recenzje.
  12. Po zapoznaniu się z rozprawą doktorską, opinią promotora (promotorów) oraz recenzjami komisja doktorska wydaje postanowienie w sprawie przyjęcia rozprawy doktorskiej i dopuszczenia jej do publicznej obrony. Do obrony rozprawy doktorskiej może być dopuszczona osoba, która uzyskała pozytywne recenzje od co najmniej dwóch recenzentów. Komisja ustala również termin publicznej obrony rozprawy doktorskiej. W postanowieniu o przyjęciu rozprawy doktorskiej i dopuszczeniu do obrony wyznacza się termin i miejsce obrony, o czym zawiadamia się kandydata. Termin obrony rozprawy doktorskiej nie może zostać wyznaczony wcześniej niż 30 dni od zamieszczenia w BIP rozprawy doktorskiej i recenzji.
  13. Publiczna obrona rozprawy doktorskiej odbywa się na otwartym posiedzeniu z udziałem komisji doktorskiej. W posiedzeniu biorą udział: promotor (promotorzy) oraz co najmniej dwóch recenzentów. Podczas obrony:
    • promotor przedstawia sylwetkę kandydata,
    • kandydat przedstawia główne założenia rozprawy doktorskiej i wyniki rozprawy doktorskiej (prezentacja nie może przekraczać 20 minut),
    • recenzenci przedstawiają swoje recenzje,
    • przewodniczący komisji otwiera dyskusję, w której mogą zabierać głos wszyscy obecni na posiedzeniu,
    • następnie komisja doktorska na posiedzeniu niejawnym podejmuje uchwałę w sprawie przyjęcia obrony i skierowaniu do RD wniosku o nadanie stopnia doktora w dziedzinie nauki ścisłe i przyrodnicze w dyscyplinie nauki fizyczne
    • komisja doktorska może skierować do RD wniosek o wyróżnienie rozprawy doktorskiej. (obowiązujące w IF UMK zasady wyróżniania prac doktorskich można znaleźć tutaj: https://www.ifiz.umk.pl/nauka/stopnie-i-tytuly-naukowe/)
  14. Na najbliższym (następującym po publicznej obronie) posiedzeniu RD w głosowaniu jawnym nadaje stopień doktora lub odmawia jego nadania w drodze decyzji administracyjnej. Przed podjęciem uchwały Przewodniczący RD przeprowadza dyskusję. Decyzję o nadaniu stopnia doktora podpisuje Przewodniczący RD. W uzasadnionych przypadkach RD może wyróżnić rozprawę doktorską (Uchwała nr 31/2019 Rady Dyscypliny Nauki Fizyczne Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu z dnia 11 grudnia 2019 r. w sprawie ustalenia zasad wyróżniania rozpraw doktorskich i osiągnięć stanowiących podstawę do nadania stopnia doktora habilitowanego (199 KB).

 

 

*Ustawa z dnia 3 lipca 2018 r. – Przepisy wprowadzające ustawę – Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce, art. 179, pkt. 8: W przypadku osób, które rozpoczęły studia doktoranckie przed rokiem akademickim 2019/2020 i ubiegają się o nadanie stopnia doktora na zasadach określonych w ustawie, o której mowa w art. 1, efekty uczenia się w zakresie znajomości nowożytnego języka obcego są potwierdzane na zasadach dotychczasowych.

**Rozporządzenie Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 19 stycznia 2018 r. w sprawie szczegółowego trybu i warunków przeprowadzania czynności w przewodzie doktorskim, w postępowaniu habilitacyjnym oraz w postępowaniu o nadanie tytułu profesora (poz. 261), załącznik 1 (https://www.ifiz.umk.pl/nauka/stopnie-i- tytuly-naukowe/)